APPLY PASSPORT ONLINE
For Apply passport Online Click or Go in given below link:
http://passportindia.gov.in/AppOnlineProject/welcomeLink
Firstly before Apply it read all given below instructions related to it which are very important for you.
पासपोर्ट बनवाने के लिए आपको सबसे पहले डाउनलोड करना होगा एक ऑनलाइन फॉर्म। यह फॉर्म पीडीएफ फॉर्मेट में आपके कम्प्यूटर में सेव हो जाएगा। इस फॉर्म को बड़े ध्यान से भरिएगा। एक गलती और आपका फॉर्म रिजेक्ट भी हो सकता है। फॉर्म डाउनलोड करने के लिए आपको "Download e-Form" लिंक पर क्लिक करना होगा।
फॉर्म भरने के बाद बारी आती है इसे सेव करने की। इसके लिए फॉर्म के नीचे दिए Validate & Save (वैलिडेट एंड सेव) बटन पर क्लिक करना होगा। ऐसा करने से आपका फॉर्म एक XML फाइल में तब्दील हो जाएगा। यह XML फाइल ही आपको वेबसाइट पर अपलोड करनी होगी।
अब पासपोर्ट सेवा पोर्टल पर लॉग इन करना होगा। इसके लिए आपको पोर्टल पर एक आईडी बनानी होगी। आपके पासवर्ड में अल्फान्यूमैरिक डिजिट का होना जरूरी होता है। इस आईडी से आपको पासपोर्ट पोर्टल में लॉग ऑन करना पड़ेगा।
अब आपको अपनी XML फाइल उस साइट पर अपलोड करनी होगी। इसके लिए "Upload e-Form" लिंक पर क्लिक करना होगा। यह लिंक सिर्फ आपकी XML फाइल ही एक्सेप्ट करेगा।
इसके बाद आएगा सबसे महत्वपूर्ण काम, ये है पासपोर्ट सेवा केन्द्र में आपकी अपोइंटमेंट फिक्स करने का। इस काम के लिए आपको अपनी आईडी से "Schedule Appointment" बटन पर क्लिक करना होगा। आजकल ऑनलाइन पेमेन्ट करना जरूरी हो गया है। इसके लिए आपको ऑनलाइन पैसे जमा करवाने होंगे जिसके बाद आपको अपोइंटमेंट लेनी होगी।
आजकल ऑनलाइन पेमेन्ट करना जरूरी हो गया है। इसके लिए आपको ऑनलाइन पैसे जमा करवाने होंगे जिसके बाद आपको अपोइंटमेंट लेनी होगी।
इसके बाद निर्धारित समय में पासपोर्ट सेवा केन्द्र जाकर अपने सारे दस्तावेज दिखाने होंगे। इसके लिए पहले "Print Application Receipt" बटन पर क्लिक करके आपको अपना रिफरेंस नंबर लेना होगा जो अपोइंटमेंट के समय आपके काम आएगा। इसके बाद पासपोर्ट पुलिस वेरिफिकेशन का नंबर आएगा।
पुलिस वेरिफिकेशन आपके पासपोर्ट फॉर्म में दिए गए ठिकाने पर होगा। इसके बाद निश्चित समय लेकर आपका पासपोर्ट आप तक पहुंचा दिया जाएगा।
Apply Online (Normal/Tatkaal passport)
Here two method is available
First one is submit your form online
or
Second one is download your E-form (pdf) (Click here for download E-form) from web site and after filling it( upload it (xml because after save and validate it is automatically converted in pdf to xml which is only acceptable) upload it online before upload xml, you need to register (Click on link for register) your self or create your profile in its portal then login (Click on Link for login) to upload xml.
Both methods are given below:
Method 1: Click here for official location
e-Form Submission | |
---|---|
Step 1 | Download the e-Form through the "Download e-Form" link on the Home Page. |
Step 2 | Fill the downloaded e-Form and click the Validate & Save button.This will generate an XML file which will be required later for uploading in the system. |
Step 3 | Register through the Passport Seva Portal. (Click on "Register" link under the Online Application Filling section on the Home Page). |
Step 4 | Login to the Passport Seva Portal with the registered User ID. |
Step 5 | Upload the XML file (generated in Step 2) through the "Upload e-Form" link.Do not upload the PDF form at this stage as only XML file is accepted by the system. |
Step 6 | Click the "Schedule Appointment" link on the "View Saved/Submitted Applications" screen to schedule an appointment. Online Payment has been made mandatory for booking appointments at all Passport Seva Kendras. Online Payment can be made using any one of the following modes:
|
Step 7 | Click the "Print Application Receipt" link to print the application receipt containing Application Reference Number (ARN)/Appointment Number. |
Step 8 | Visit the Passport Seva Kendra (PSK) where appointment has been booked, along with original documents. |
Note:
|
|
Method 2: Click here for official location
Online Form Submission | |
---|---|
Step 1 | Register through the Passport Seva Portal. (Click on "Register" link under the Online Application Filling section on the Home Page). |
Step 2 | Login to the Passport Seva Portal with the registered User ID. |
Step 3 | Click "Apply for Fresh Passport / Reissue of Passport" link. |
Step 4 | Fill in the required details in the form and submit. |
Step 5 | Click the "Schedule Appointment" link on the "View Saved/Submitted Applications" screen to schedule an appointment. Online Payment has been made mandatory for booking appointments at all Passport Seva Kendras. Online Payment can be made using any one of the following modes:
|
Step 6 | Click the "Print Application Receipt" link to print the application receipt containing Application Reference Number (ARN)/Appointment Number. |
Step 7 | Visit the Passport Seva Kendra (PSK) where appointment has been booked, along with original documents. |
Note:
|
|
e-Form Submission | |
---|---|
Step 1 | Download the e-Form through the "Download e-Form" link on the Home Page. |
Step 2 | Fill the downloaded e-Form and click the Validate & Save button.This will generate an XML file which will be required later for uploading in the system. |
Step 3 | Register through the Passport Seva Portal. (Click on "Register" link under the Online Application Filling section on the Home Page). |
Step 4 | Login to the Passport Seva Portal with the registered User ID. |
Step 5 | Upload the XML file (generated in Step 2) through the "Upload e-Form" link.Do not upload the PDF form at this stage as only XML file is accepted by the system. |
Step 6 | Take the printout of filled application form through the "View / Print Submitted Form" link on View Saved/Submitted Applications page. |
Step 7 | Bring printed application form and original documents while visiting the Passport Office (PO) attached to your present residential address for submitting your application. Refer the instruction page of printed application form for more details. |
Online Form Submission | |
---|---|
Step 1 | Register through the Passport Seva Portal. (Click on "Register" link under the Online Application Filling section on the Home Page). |
Step 2 | Login to the Passport Seva Portal with the User ID created in Step 1. |
Step 3 | Click "Apply for Diplomatic/ Official Passport " link. |
Step 4 | Fill in the required details in the form and submit. |
Step 5 | Take the printout of filled application form through the "View / Print Submitted Form" link on View Saved/Submitted Applications page. |
Step 6 | Bring printed application form and original documents while visiting the Passport Office (PO) attached to your present residential address for submitting your application. Refer the instruction page of printed application form for more details. |
e-Form Submission | |
---|---|
Step 1 | Download the e-Form through the "Download e-Form" link on the Home Page. |
Step 2 | Fill the downloaded e-Form and click the Validate & Save button.This will generate an XML file which will be required later for uploading in the system. |
Step 3 | Register through the Passport Seva Portal. (Click on "Register" link under the Online Application Filling section on the Home Page). |
Step 4 | Login to the Passport Seva Portal with the registered User ID. |
Step 5 | Upload the XML file (generated in Step 2) through the "Upload e-Form" link.Do not upload the PDF form at this stage as only XML file is accepted by the system. |
Step 6 | Take the printout of filled application form through the "View / Print Submitted Form" link on View Saved/Submitted Applications page. |
Step 7 | Bring printed application form and original documents while visiting the Passport Office (PO) attached to your present residential address for submitting your application. Refer the instruction page of printed application form for more details. |
Online Form Submission | |
---|---|
Step 1 | Register through the Passport Seva Portal. (Click on "Register" link under the Online Application Filling section on the Home Page). |
Step 2 | Login to the Passport Seva Portal with the User ID created in Step 1. |
Step 3 | Click "Apply for Identity Certificate" link. |
Step 4 | Fill in the required details in the form and submit. |
Step 5 | Take the printout of filled application form through the "View / Print Submitted Form" link on View Saved/Submitted Applications page. |
Step 6 | Bring printed application form and original documents while visiting the Passport Office (PO) attached to your present residential address for submitting your application. Refer the instruction page of printed application form for more details. |
Online Application Filing
New User- Register
User Assistance | |||||
---|---|---|---|---|---|
Download e-Form | |||||
Annexures/Affidavits | |||||
Print Application Form | |||||
Appointment Opening Time | |||||
|
Did this Post help you? Share your experience below.
Use the share button to let your friends know about this update.
wishing you Good Luck for RESULT ORIENTED SEARCHING !!!!!
WANT TO DONATE FOR SITE?
DONATE! GO TO LINK: http://kosullaindialtd.blogspot.in/p/donate.html
ऑनलाइन पासपोर्ट आवेदन करने वालों के लिए अच्छी खबर!
नई दिल्ली:
ऑनलाइन पासपोर्ट आवेदन करने वालें लोगों के लिए राहत खबर हैं। अब डाकघरों
में भी पासपोर्ट के फॉर्म भरे जा सकेंगे। विदेश मंत्रालय ने पहले चरण में
यूपी के प्रमुख डाकघरों में ग्राहक सुविधा काउंटर खोलकर यह सेवा शुरू करने
के निर्देश दिए हैं।
इसके बाद अगले चरण में देशभर के करीब एक लाख ई-सुविधा केंद्रों पर ऑनलाइन पासपोर्ट आवेदन भरने की सुविधा शुरू की जाएगी। पहले चरण में प्रदेश के लखनऊ, कानपुर, गोरखपुर, बस्ती, इलाहाबाद, बरेली, मुरादाबाद, फैजाबाद सहित कई जिलों के प्रमुख डाकघरों में यह सुविधा शुरू की जाएगी।
यहां पासपोर्ट आवेदनों के लिए अलग से काउंटर खोलकर उनके ऑनलाइन फॉर्म भरने, प्रमाण-पत्र अपलोड करने व ऑनलाइन फीस जमा करने की सुविधा मिलेगी। इसके अलावा इन काउंटरों पर तैनात कर्मचारी पासपोर्ट सेवा केंद्र पर बायोमीट्रिक कराने व ओरिजनल प्रमाणपत्रों की जांच कराने के लिए मुलाकात का समय दिलाने में भी मदद करेंगे।
आवेदकों को जल्द ही स्पीड पोस्ट वाले डाकघरों में अप्वाइंटमेंट रजिस्ट्रेशन की सुविधा मिल सकेगी। विदेश मंत्रालय और दूरसंचार मंत्रालय के बीच अप्वाइंटमेंट रजिस्ट्रेशन की फीस तय करने की प्रक्रिया चल रही है। पासपोर्ट विभाग का अनुमान है कि यह फीस 100 रुपये हो सकती है।
अभी इस काम के बदले दलाल 300 से लेकर 500 रुपये तक चार्ज कर रहे हैं। काउंटर पर सुरक्षा के साथ जिम्मेदारी भी अधिकारियों की मानें तो डाकघरों में प्रस्तावित काउंटरों पर आवेदकों की सुरक्षा के साथ कर्मचारियों की जिम्मेदारी भी रहेगी। इससे उनके मूल प्रमाणपत्रों के गुम होने की गुंजाइश भी नहीं रहेगी।
इसके अलावा निर्धारित काउंटर होने से लोग काम न होने पर अगले दिन भी आ सकेंगे। डाक विभाग के निदेशक वीके दक्ष के साथ जल्द बैठक करके डाकघरों में लोगों की सुविधा के लिए काउंटर खुलवाए जाएंगे। इसमें अधिकतम 100 रुपये की फीस देकर लोग ऑनलाइन फार्म भर सकेंगे। विदेश मंत्रालय इसको लेकर पहले ही सहमति दे चुका है।
इसके बाद अगले चरण में देशभर के करीब एक लाख ई-सुविधा केंद्रों पर ऑनलाइन पासपोर्ट आवेदन भरने की सुविधा शुरू की जाएगी। पहले चरण में प्रदेश के लखनऊ, कानपुर, गोरखपुर, बस्ती, इलाहाबाद, बरेली, मुरादाबाद, फैजाबाद सहित कई जिलों के प्रमुख डाकघरों में यह सुविधा शुरू की जाएगी।
यहां पासपोर्ट आवेदनों के लिए अलग से काउंटर खोलकर उनके ऑनलाइन फॉर्म भरने, प्रमाण-पत्र अपलोड करने व ऑनलाइन फीस जमा करने की सुविधा मिलेगी। इसके अलावा इन काउंटरों पर तैनात कर्मचारी पासपोर्ट सेवा केंद्र पर बायोमीट्रिक कराने व ओरिजनल प्रमाणपत्रों की जांच कराने के लिए मुलाकात का समय दिलाने में भी मदद करेंगे।
आवेदकों को जल्द ही स्पीड पोस्ट वाले डाकघरों में अप्वाइंटमेंट रजिस्ट्रेशन की सुविधा मिल सकेगी। विदेश मंत्रालय और दूरसंचार मंत्रालय के बीच अप्वाइंटमेंट रजिस्ट्रेशन की फीस तय करने की प्रक्रिया चल रही है। पासपोर्ट विभाग का अनुमान है कि यह फीस 100 रुपये हो सकती है।
अभी इस काम के बदले दलाल 300 से लेकर 500 रुपये तक चार्ज कर रहे हैं। काउंटर पर सुरक्षा के साथ जिम्मेदारी भी अधिकारियों की मानें तो डाकघरों में प्रस्तावित काउंटरों पर आवेदकों की सुरक्षा के साथ कर्मचारियों की जिम्मेदारी भी रहेगी। इससे उनके मूल प्रमाणपत्रों के गुम होने की गुंजाइश भी नहीं रहेगी।
इसके अलावा निर्धारित काउंटर होने से लोग काम न होने पर अगले दिन भी आ सकेंगे। डाक विभाग के निदेशक वीके दक्ष के साथ जल्द बैठक करके डाकघरों में लोगों की सुविधा के लिए काउंटर खुलवाए जाएंगे। इसमें अधिकतम 100 रुपये की फीस देकर लोग ऑनलाइन फार्म भर सकेंगे। विदेश मंत्रालय इसको लेकर पहले ही सहमति दे चुका है।
Feel free to feedback:
Contact US
Kosulla India Ltd.
Our Punchline : Quality & Self Satisfaction
Want To Business or Advertisement With Us?
Want To Contact With Us?
Call or E-Mail in given below phone numbers and E-Mail ID...
Address:
Noida , Sector-49
E-Mail ID: bhupeshmandal84@gmail.com , bhupesh_mandal@yahoo.com
Mob No: +91-9716015884 , +91-9311464711
Web Address: kosullaindialtd.blogspot.com
No comments:
Post a Comment